Meditation – vad är det bra för?

Vi har tappat bort att bara vara i vår västerländska kultur. Förr satt vi och kurade skymning på kvällarna, och lät tankarna komma och gå. Före elektriciteten. Eller så nickade vi till i kyrkbänken om söndagarna.

Men nu har vi ersatt skymningskurandet med tv och söndagens kyrkobesök med att surfa på internet.

Våra hjärnor är i spinn dagarna långa.

Jag kom i kontakt med meditation när jag drabbats av utmattning. Inte bästa tiden, för när ångesten och oron är hög, och tankarna fler än vanligt är det svårare att meditera.

Men alla resultat sporrade mig. Meditation är överlägset effektivt när det gäller att bekämpa stress. Åtminstone om man ska gå efter vad som kommit fram i forskningen hittills.

Meditation är väl studerat. Det som händer när du mediterar är att din puls och ditt blodtryck sjunker och stresshormonet kortisol minskar. Istället utsöndras mer av dina måbra-hormoner som serotonin, dopamin och melatonin.

Nobelpristagaren Elisabeth Blackburn har dessutom visat att telomererna i hjärnan, de som bromsar åldrandet, förbättrades avsevärt efter åtta veckors praktik av meditation. Perfekt med andra ord om ditt minne försämrats efter en utmattning, eller påverkats negativt av stress.

Vilka former av meditation finns det då?

Det finns många sorters meditation, här är sex vanliga typer:

  1. Zenmeditation. Uppfanns på 400-talet av en indisk munk i Kina. Du sätter dig ner och följer andningen under ett visst antal minuter. Koncentrerar dig på att bara vara och att sitta med värdighet. Tankarna som kommer bara följer du, accepterar och släpper.
  2. Guidad meditation. Du följer instruktionerna från en ledare som ber dig följa din andning, se på dina tankar som moln som passerar förbi, som du sedan släpper.
  3. Meditation som innehåller mantran och sång. Tex. Kirtan Kriya. Vanligt efter ett pass Kundaliniyoga.
  4. Meditation som innehåller mental träning, du suggererar dig själv att bli lugn, glad, optimistisk eller vad det nu kan vara.
  5. Meditation i rörelse, Tai Chi och Qi-gong.
  6. Gående meditation – du går i slowmotion och koncentrerar dig på dina fotsteg och din andning.

Det finns med andra ord många olika sätt att meditera på, så välj ett sätt som passar dig.

Jag mediterar oftast till en app i mobilen, för jag gillar guidad meditation. Jag brukar variera mellan några olika. Att sitta rakt upp och ner och bara vara tycker jag är mer utmanande och kräver mer träning, men det kan vara en smaksak.

Att röra sig en stund innan man mediterar gör det lättare att släppa tankarna.

Det behöver inte vara yoga eller qi-gong, utan det kan funka med en enkel promenad.

Att först röra på sig och sedan meditera blir som att avnjuta en välkomponerad måltid.

Vilken meditationsform gillar du bäst?

Jag blir glad för en kommentar!

Klicka på rubriken till inlägget för att kommentera.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *