Hoppet är nyckeln

Andra advent, andra ljuset är tänt.

Adventstider är väntans tider. Enligt den kristna traditionen väntar troende på frälsarens födelse.

Om du väntar på att få må bättre är detta tiden att meditera över hoppet. Om du är troende kanske du istället väljer att be. När du formulerar din önskan väcker du ditt hopp. Och när du nuddar vid hoppet är du nära en lösning.

Första steget kan vara att formulera hoppet tyst för dig själv, sedan att skriva ner det, gärna i en dagbok. När du blivit modigare kan du berätta om hoppet för någon som står dig nära. Ju mer du fyller dig med hopp, ju mer släpper du in ljuset och med ljuset kommer energin.

Steg för steg fylls du mer mera energi, och en dag är du lika energisk som innan du brakade in i väggen. Kom ihåg att hoppet är nyckeln för att låsa upp dörren till livet.

Klicka på rubriken i inlägget om du vill kommentera!

Råd när din tillvaro gör dig sjuk

Om du känner dig fångad i en fälla, jagad och stressad. Om du ser allt i svart och dina negativa tankar beror på verkligheten du lever i. Då kan det vara en signal om att du vantrivs med något i ditt liv. Kanske befinner du dig i en situation som på sikt kan göra dig allvarligt sjuk. Då bör du inte trycka tillbaka dina negativa tankar, utan ta dem på allvar. De försöker säga dig något.

Förmodligen kommer det inte att hjälpa dig att försöka tänka mer positivt, eller att bita ihop och härda ut. Du har kommit till en punkt när du måste göra en livsomställning.

Jag härdade ut alldeles för länge med oro, sömnlöshet, hjärtklappning och huvudvärk. Signaler om att jag var på fel väg. Men istället för att göra något radikalt härdade jag ut och kämpade vidare. Det resulterade i att jag till sist gick in i väggen.

Just nu har jag en vän i min närhet som är i en liknande situation. Hon har två små barn, man, och en utmattning i bagaget. Hon har fått rådet att ta sig tillbaka till jobbet så fort som möjligt, och jobbar nu deltid, hämtar och lämnar, handlar och lagar mat. Alla hennes sjukdomssymptom har kommit tillbaka och hon vet inte hur hon ska hålla huvudet ovanför vattenytan. Hon vänder sig till mig för att få goda råd.

Jag repar mod för att våga säga henne sanningen. För det finns ingen quick-fix, inget piller eller vinnande mindset som kommer att få henne på banan.

Det hon behöver är tid, vila, och att kunna prioritera sin hälsa först.

För att få till det måste hon förmodligen göra en större förändring i sitt liv. En del bryter med sin partner för att de inte orkar ta hänsyn till ännu en persons behov.

Mitt råd skulle vara att se över ekonomin. Kan familjen flytta till något mindre, billigare? Sänka sina utgifter? Kan dessa förändringar innebära att hon kan vara hemma tills hon känner sig frisk?

Att gå tillbaka till jobbet när man är sjuk ökar risken för en ny, djupare sjukdomsperiod, det är min övertygelse.

När jag gick in i väggen flyttade vi ut till vår stuga på landet. Det möjliggjorde för mig att stanna hemma tills jag var frisk igen. Livet på landet påskyndade dessutom tillfrisknandet eftersom naturen i sig har en läkande kraft. Att flytta ut till landet är den bästa förändring vi gjort!

Läs gärna mer här:

Klicka på rubriken i inlägget för att kommentera!

Tips när du behöver bryta negativa tankar

Häromdagen upptäckte jag att jag kört fast i mina tankar. Negativa tankar sipprade in och tumlade runt, en del fick fäste. Vad göra? Mannen och jag gjorde slag i saken och tog en paus från allt och satte oss i bilen. Utan att veta vart vi skulle åka. Men bort, ut, någon annanstans behövde vi åka för att få ny inspiration. Allt eftersom dagen gick fick vi uppleva hur skratt och prat om ditt och datt, vackra utsikter och ett stopp för god mat, plötsligt hade skingrat orostankarna och gett plats för nya, mer positiva tankar.

Nya idéer ploppade upp och gamla låsningar sågs med nya perspektiv. Det var som flytten i rummet satte fart på kreativiteten.

Ibland behöver man ett break, en timeout, en rast, lång eller kort för att lufta hjärnan.

Här kommer fler tips på vad du kan göra när du kört fast i negativt ältande.

  1. Ta en promenad i en ny omgivning.
  2. Gå på fotograferingsrunda och fota nya objekt.
  3. Ta bilen och kör en sväng.
  4. Ring en vän du inte pratat med på ett tag.
  5. Motionera, låt musklerna jobba och svettas ut dina bekymmer.

När du ser allt i svart är det lätt att hamna i några vanliga tankefällor. Här listar jag de vanligaste tankefelen.

  1. Du tänker att det är allt eller inget som gäller.
  2. Du tror att allt kommer att bli perfekt om din dröm slår in.
  3. Du har gett upp hoppet om att det kan bli bättre.
  4. Du tror att du förlorat kontrollen över ditt liv.
  5. Du fokuserar på allt du saknar och förlorat.

För att komma ur det negativa tankemönstret kan du prova att försöka se fler nyanser. Börja jobba steg för steg mot dina mål och glädj dig åt alla de små stegen framåt. Börja tro på att det kan vända. Inse att du säkert har kontroll över några aspekter i ditt liv, även om du inte kan kontrollera allt. Fokusera mer på det du faktiskt har just nu och vara tacksam för små saker under dagen.

Det är viktigt dock är att bestämma dig för om dina negativa tankar är tankespöken eller om de är kopplade till din faktiska verklighet. Om de är kopplade till verkligheten, och inte överdrivna, kan de vara en signal om att du inte trivs med ditt liv, din bostad, din partner eller ditt arbete. Kanske befinner du dig i en situation som på sikt kan göra dig sjuk. Då bör du inte trycka tillbaka dina negativa tankar, utan ta dem på allvar. Mer om detta kommer jag att skriva om i nästa inlägg på bloggen.

Klicka på rubriken i inlägget om du vill kommentera!

Satsa på en c-vitaminbomb

Nu är det sista rycket om du vill plocka färska nypon. Fortfarande växer nyponen på buskarna.

Många kokar nyponsoppa av bären, men jag brukar göra raw-mellis under säsongen. Jag plockar några bär på promenaden och använder dem under dagen.

Det bästa med nypon är att de är pepprade med c-vitamin, toppen nu i förkylningstider.

Nypon innehåller mer c-vitaminer än alla andra frukter och bär. Dessutom är de fulla med antioxidanter och har visat sig bra mot ledvärk och artros.

Här kommer mitt recept:

Nyponmellis

10 färska nypon eller 2 tsk nyponskalpulver.

5 matskedar grekisk yoghurt.

Saften av en I/2 apelsin

Klyftorna av den andra halvan apelsin.

I/2 mosad banan

Pressa ut innehållet ur de mogna nyponen och blanda med mosad banan och yoghurt. Vänd ner apelsinklyftorna. Garnera med bananskivor, vindruvor, koksflarn eller något annat gott. Dekorera med några färska nypon.

Servera och njut!

Klicka på rubriken i inlägget för att kommentera!

Tappa aldrig hoppet – det vänder

När jag satt på bänken på bilden hade jag varit utmattad i ett år. Jag började misströsta. Skulle jag aldrig bli bättre? Jag hade legat och plågats i min säng genom fyra årstider och inte orkat gå upp, mer än för kortare promenader. Promenader som i stort sett gick ut på att jag blev sittande på någon bänk.

Det tjöt i öronen och huvudet sprängde, hjärtat rusade och händerna skakade. När jag ställde mig upp kändes det som om jag skulle svimma.

De flesta andra med utmattningssyndrom som jag kände till, hade redan börjat arbeta igen. De kände sig mycket bättre. Men jag mådde sämre än någonsin. Förutom att jag saknade all energi, hade jag börjat se allt i svart.

Men det jag inte visste då, var att det bara några månader senare skulle vända.

Tänk om jag vetat att energin sakta skulle komma tillbaka, och med den, hoppet och tillförsikten. Att kroppen skulle lyda mig, och huvudet fungera.

Förmodligen skulle jag inte varit så ledsen då, utan förstått att jag bara behövde utrusta mig med mera tålamod. Att det kan ta olika lång tid att tillfriskna från ett utmattningssyndrom. Att vägen till att bli frisk kan se olika ut. Beroende på hur länge man har varit utsatt för stress, och på hur många trauman man gått igenom.

Jag tänker att om det kunde vända för mig, som verkligen hade dåliga odds, så kan det vända för dig. Om du befinner dig i samma sinnesstämning som jag gjorde.

Förhoppningsvis kan det ge dig ett större lugn. En förtröstan och tillit till att det kommer att bli bättre.

Klicka på rubriken i inlägget för att kommentera!

Kaffe – mitt livselixir

När det kommer till återhämtning, hur ska man ställa sig till kaffe? En del menar att kaffe stressar kroppen för mycket, och att det är bättre att dricka örtte. Andra säger att en kopp kaffe på morgon sätter fart på blodcirkulationen och ämnesomsättningen och är precis vad man behöver för att komma igång.

Nyare undersökningar visar att kaffe innehåller en hel del ämnen som är nyttiga för oss, främst antioxidanter.

Kaffe förebygger cancer, diabetes och bromsar åldrandet. Mjölken i kaffet minskar inte upptaget av antioxidanterna.

Jag tror att man ska gå till sig själv och fundera på i vilken fas man är i. Har man lätt att bli uppvarvad och stressad, är det bättre med örtte. Är man totalt utmattad gäller samma råd, örtte.

Kaffe påverkar nämligen kortisolet. Hur mycket kaffet påverkar dig, beror på hur van kaffedrickare du är. Har du problem med ditt kortisol, antingen genom att vara i en period där det är alldeles för högt, eller tvärtom att binjurarna inte orkar producera tillräckligt, är det klokt att vara försiktig med kaffe ett tag.

Kaffe kan dessutom vara ångestdrivande och ställa till det med sömnen. Så inget kaffe för sent på dagen. Jag dricker min sista kopp klockan tre.

Är man seg, men inte utmattad, kan kaffe funka toppen. Personligen älskar jag doften och smaken av kaffe och tycker att en kopp eller två sätter gulkant på dagen. Men fyra koppar stressar mitt system för mycket. Tre koppar ska tydligen vara den gyllene formeln.

Så slentriandrick inte den där extra koppen, utan lyssna på din kropp och ge den vad den behöver.

Klicka på rubriken i inlägget om du vill kommentera!

Unna dig ett andrum

Första advent, första ljuset tänds. Ge dig tid till en stunds andrum.

Ta en paus från alla ljud för att sänka stressnivån i kroppen.

I den mörkaste tiden på året, med vetskapen om att det snart är jul.

Passa på att ta den här dagen som den kommer.

Gå ut i naturen, meditera en stund. Andas.

Skapa en oas av lugn och ro i din annars kanske stressfyllda tillvaro.

Jag ska tända en brasa, svepa om mig en filt, luta mig tillbaka, sluta ögonen.

Snart väntar åtaganden och plikter. Men inte just nu, inte just idag.

Idag är det okej att vila.

Klicka på rubriken i inlägget om du vill kommentera!

Börja med en god vana – citronvatten!

Nu till mitt fjärde och sista hälsomål, men kanske det svåraste, jag vill bli sockerfri.

Jag har varit sockerfri i perioder och då mått mycket bättre, men alltid fallit tillbaka igen. Kalas, något som ska firas, helg, det behövs inte mycket för att rubba rutinerna tyvärr.

Men nu ska jag vara sockerfri fram till jul, och lyckas jag är planen att vara sockerfri fram till sommaren. Jag tycker det är enklare att avstå, om jag avstår helt. Tar jag en bit choklad, blir det gärna en hel kaka. Avstår jag helt försvinner suget.

Jag läste en gång ett bra tips på vad man kan göra för att stå emot sockersuget. Skaffa en sockersyster eller bror. Någon som också bestämt sig för att avstå, då kan man ringa varandra när suget uppstår och peppa varandra att låta bli.

Att vara öppen med sitt beslut kan vara ett annat bra knep. Därför skriver jag om beslutet här på bloggen, så kan jag förhoppningsvis berätta att jag lyckats, till jul.

Som en julklapp till mig själv.

För många år sedan skrev jag en artikel om anti-cancer-dieten. I den dieten var socker bannlyst.

För att skapa rätt ph-värde i kroppen skulle man börja varje dag med att dricka citronvatten. Citronvattnet som är basbildande, hjälpte också till att minska suget efter socker.

Om man bara ska börja med en god vana, är det här mitt tips. Pressa en citron, häll på rumstempererat vatten. Drick. Vänta 20 minuter, ät sedan frukost.

Så när alla andra lägger upp bilder på lussebullar och pepparkakor går jag motströms och lägger upp en bild på citroner. För man ska gå sin egen väg, eller hur!

Har du något bra tips på hur man motstår sockerbegäret?

Klicka på rubriken i inlägget för att kommentera!

Preppa för en bättre hälsa

Jag ser två starka trender just nu, dels prepping, preppers som gör sig redo för sämre tider genom att lägga upp lager av mat och ved hemma, och hälsointresserade, gruppen som preppar för en bättre hälsa.

Bor man på landet måste man vara förutseende inför vintern, och se till att ha ett rejält lager med ved. Vi lägger även upp ett lager med ljus och konserver i den händelse det skulle bli strömavbrott. Ifjol när stormen Alfrida drog fram var vi utan el i tio dagar.

Då var det tur att vi hade preppat tillräckligt. På samma sätt behöver vi preppa för att klara alla påfrestningar som kroppen utsätts för.

Stress är kanske den värsta boven, men det finns många fler, pressat schema som försvårar möjligheten till en god sömn, tid för bra matlagning, motion och meditation.

Därtill kommer en rad yttre hälsobovar som dålig luft, kemikalier, läkemedel, alkohol med mera. Ytterligare påfrestningar på kroppen och psyket.

Att preppa för en bättre hälsa kan innebära allt från att bestämma sig för att meditera mera, till att handla mer ekologiskt, eller lägga sig tidigare.

Vi preppar alla olika för vår hälsa, men gemensamt är att vi gör det. Och det är något nytt för vår tid. Jag tror inte mina föräldrar någonsin tänkte på att göra särskilda satsningar för sin hälsa.

Och i skolan gällde det att tävla på idrotten, inte att motionera för att må bra.

Hälsotänket är nytt, och bra, men det kommer av att vi på många sätt lever mer ohälsosamt än tidigare, vi stressar mer, fler går in i väggen. Sjukdomar som diabetes och cancer ökar. Samtidigt försämras välfärdens skyddsnät och vi får ofta klara oss själva om vi råkar bli sjuka.

Att preppa för hälsan blir den nya sortens livförsäkring. Med siktet inställt på att överleva även i kris. Jag ser en gräsrotsrörelse som håller upp en lykta med ljus i en värld där det skymmer.

Preppar du för en bättre hälsa?

Klicka på rubriken i inlägget för att kommentera!

Unna dig en köpfri dag i skogen

På lördag firas en köpfri dag. Bästa sättet att inte frestas att köpa något är att gå ut i skogen. Skogen är fri från reklam, och sänker pulsen. Om du lämnar mobilen hemma kommer du garanterat att slippa köpsuget.

Om jag tycker att det känns motigt att gå ut, om det regnar exempelvis, brukar jag tänka på allt man uppnår med en promenad. Sömnen blir bättre, inflammationsnivån i kroppen sjunker. Promenader är bra mot depressioner och smärta, stärker minne och inlärningsförmåga, lindrar oro och ökar självkänslan. Rensar huvudet från tankar. Man blir piggare och gladare.

Kort sagt en rad tillstånd som vi ofta dövar med shopping, kan lindras med en promenad. Förlägger du din promenad till skogen förstärks alla goda effekter.

Naturen skapar flest alfavågor i hjärnan, och ger den bästa återhämtningen.

Så sätt på dig mössan och kliv i dina gummistövlar. Koka upp varm dryck och häll i en termos. Gå sedan ut i skogen, andas och njut. Unna dig att bara vara en stund.

Unna dig en köpfri dag.

Klicka på rubriken i inlägget om du vill kommentera!