Första hjälpen mot stress – tio tips

Har jobbstressen redan satt klorna i dig? Är livspusslet dig övermäktigt?

Klappar hjärtat för fort, vill huvudvärken inte släppa? Har du ont i magen, och sover alltmer oroligt? Är alla känslor och tankar som rusar runt överväldigande?

Ja, då har du hamnat i ett akut stressläge där det är dags att dra i handbromsen.

Här ger jag dig tio tips vad du kan göra för att sakta in som första åtgärd. Det är viktigt att ta tecken på stress på allvar och försöka återställa balansen i kroppen.

  1. Avsätt tio minuter varje dag då du bara sitter ner och ger akt på din andning.
  2. Lägg in fler pauser under dagen. Stoppa stressen direkt när den startar. Om du känner dig överväldigad, res dig upp och gör något annat en stund.
  3. Ta en promenad på lunchen.
  4. Ta inga förhastade beslut, be om betänketid och sov på saken.
  5. Spendera helgen ute i naturen. Vandra, sitt vid havet, gå i skogen.
  6. Slå inte på dig själv. Du är inte misslyckad, det har blivit för mycket.
  7. Skippa kaffe, choklad och annat som gör dig uppe i varv. Drick istället örtte och ät en banan.
  8. Släng väckarklockan och sov så länge du behöver. Åtminstone på helgen.
  9. Mobilfasta om det går.
  10. Prata med en vän om vad som tynger dig.

Om du inte mår bättre efter att ha bromsat under två veckors tid, så vänd dig till vårdcentralen.  Du förtjänar inte att må dåligt. Du kanske behöver samtalsstöd, medicin eller sjukskrivning.

Jag blir glad för en kommentar!

Klicka på rubriken till inlägget för att kommentera.

Ett svar på ”Första hjälpen mot stress – tio tips”

  1. Jag tycker dina råd låter mycket bra!
    Jag är ju pensionär nu,så jag har inte någon ”jobbstress” längre. Tror ändå alla behöver ta en paus och sitta ner och lyssna på sin andning.
    Anita

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *