Träna lagom efter en utmattning

Att börja träna efter en utmattning är ett sätt att visa sig självkärlek. Men hur tar man hand om sig själv på bästa sätt genom träning efter att ha gått in i väggen?

Jag tyckte det var utmanande att börja träna efter min utmattning. Minsta fysisk aktivitet gav mig ett migränanfall. Samtidigt märkte jag hur musklerna försvann och kilona kom krypande när jag inte tränade, så jag ville ju komma igång. Framförallt blev det en negativ spiral vad gällde min energi, jag blev inte piggare.

Så hur göra?

Jag började väldigt försiktigt. Första tiden när jag kommit upp ur sängen tog jag bara en kort promenad runt huset. Satte mig på en stubbe och blev sittande där. Lät tankarna komma och gå. Helande på sitt sätt.

Nästa steg blev längre promenader. Med naturen runt knuten var det inte så omständigt. Därefter försiktig yinyoga hemma i vardagsrummet. Jag laddade ner en app i mobilen och körde det lättaste passet. Fyra övningar i viloställning. Sedan var jag helt slut.

Under en period gick jag tillbaka till att bara promenera.

När energin började komma tillbaka provade jag qi-gong. Qi-gong är skonsamt för kroppen och får upp energinivåerna. Kanske bästa motionsformen för en före detta utmattad. Men det var lite svårt att följa instruktionerna på mobilen dock. Och att gå iväg till ett riktigt pass med ledare var jag för trött för.

En tid provade jag även sjukgymnastik, och det bidrog till att värken i lederna försvann, men jag hade inte tillräckligt med disciplin för att fortsätta, det var för tråkigt helt enkelt.

Så sammanfattningsvis så var det nog promenaderna som fick mig på banan igen. Jag gick i ur och skur, året om.

Pulsade i hög snö, stretade fram i ösregn, studsade, nåja, fram i solen.

Frisk luft, dagsljus och lagom ansträngning var den bästa medicinen för mig.

Tills jag fick hälsporre. Min övervikt i kombination med allt för många steg gav mig en värkande fot. Jag fick köpa en motionscykel och trampa på inomhus istället. Inte alls samma upplevelse, men det enda möjliga under en tid.

När några väninnor började med yoga i den lokala gympasalen hängde jag på. Ringrostig till en början, men efterhand klarade jag hela passet utan att fuska.

I takt med att promenaderna gick lättare insåg jag att det var dags att börja springa igen. Mina gamla joggingskor hade blivit stela i sulan efter att ha legat i garderoben i fem år, så jag köpte nya.

Mina nya favvo-skor! Rosa naturligtvis!

Med hjärtat i halsgropen gav jag mig ut i spåret och döm om min förvåning när jag orkade springa hela rundan. Jag som varit inställd på att köra intervaller i början.

Att springa var ren eufori, endorfin-påslaget var enormt. Jag hade glömt vilken kick det är att springa. Det slår allt annat.

Nu varvar jag löpturerna med yoga, qi-gong och att vandra.

Vandra är min nya passion, vara ute en hel dag i naturen, bara gå och låta tankarna flyga fritt. Helt underbart. Under senaste vandringen var jag ute i fem timmar och gick över en mil. Det kändes inte ens jobbigt.

När jag var som sjukaste och knappt orkade krypa till toaletten kunde jag inte föreställa mig att jag skulle bli så här bra, få så här mycket ork tillbaka.

Men jag är rädd om den. Minsta migränkänning och jag vet att jag måste backa.

Men siktet är inställt på fler och längre vandringar, längre löpturer, kajakpaddling, simning i klar sjö, yogapass utomhus och qi-gong i vindens sus.

Att få röra på mig, och känna att jag lever är min belöning efter alla år av återhämtning.

Så trappar du upp träningen efter en utmattning:

  1. Börja med att promenera runt huset. Vila ofta.
  2. Testa yinyoga, vilande yoga. Allt du behöver är en yogamatta. Det finns gratis instruktioner på nätet.
  3. Ta med picknick så att du kan promenera längre, med avbrott för pauser.
  4. Testa Qi-gong. Träningen är skonsam och ökar energin.
  5. På vårdcentralen kan du få remiss till sjukgymnastik. Bygg muskelstyrka.
  6. Köp en motioncykel. Jag köpte min på Blocket. Träna upp konditionen.
  7. Promenera längre sträckor. Lyssna på poddar som peppar.
  8. När du är tillräckligt stark: dansa, spring, vandra eller åk längdskidor.

Njut av din nya energi.

Jag blir glad för en kommentar!

Klicka på rubriken till inlägget för att kommentera!

Ett svar på ”Träna lagom efter en utmattning”

  1. Tack för att du delar med dig i något som vi med UMS behöver.

    För mig är mina dagliga olika långa promenader min medicin. Kunde jag så skulle jag bo i en trädkoja 🙂

    Tack igen och du behövs ☀️
    Kram
    Jeanette

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *