Jag behöver en krisplan!

Fullmåne – mår du dåligt? Har du en krisplan – så följ den!

Det är när man mår bra som man ska upprätta en krisplan sägs det. När man mår dåligt tänker man inte klart, utan behöver akut hjälp. Då kan det vara bra att ha en plan att luta sig mot. Jag minns att min läkaren pratade om vikten av en krisplan när jag gick in i väggen, men det blev aldrig av att jag upprättade en, trots att det är länge sedan.

Men eftersom jag börjar jobba nu, och stressen ökar på mig, tycker jag att det är dags.

En krisplan ska innehålla de åtgärder som man måste vidta när man mår dåligt. En sådan plan kan se olika ut från person till person, beroende på vad man lider av, och vad som brukar fungera. Men jag skissar upp min här, så kanske du kan hämta några tips från den till din egen plan, om du inte redan har en. Har du en krisplan får du gärna lämna en kommentar med tips på vad som kan vara klokt att inkludera.

Jag tänker skriva in min plan i min dagbok, så att jag har den nära tillhands om jag skulle få symptom på att jag börjar känna mig oroväckande stressad och går upp i varv, eller om jag tappar för mycket energi och blir orkeslös.

Här kommer min krisplan:

Om jag får symptom på stress som hjärtklappning, frekvent migrän, återkommande sömnproblem, tinnitus och för mycket tankar som är svåra att stänga av, ska jag:

  1. Sluta med kaffe och ersätta med te på Helig basilika som är lugnande.
  2. Ta KSM66 med Ashwagandha rot, som sänker kortisolet och lugnar ner.
  3. Meditera varje dag 15 minuter.
  4. Promenera varje dag i solen.
  5. Gör en avslappningsövning på eftermiddagen.
  6. Yinyoga före läggdax. Det är en mjuk stretchyoga som lugnar ner systemet.
  7. Var tyst så mycket som möjligt. Att prata stressar.
  8. Mobilfasta när det går.
  9. När jag märker att jag stressar upp mig, ska jag pausa. Reflektera. Kan jag vända på tanken som stressar? Få distans.
  10. Göra något annat på helgen, träffa en vän, satsa på miljöombyte. Få in ny energi utifrån.
  11. Titta på ett roligt tv-program, slösurfa på någon nöjessajt som roar och distraherar. Ta en paus från att vara problemlösare.

Om min energi tar slut och jag känner mig väldigt trött:

  1. Satsa på sovmorgon.
  2. Göra en avslappning på eftermiddagen.
  3. Boka av allt som inte är nödvändigt. Även sådant som är roligt.
  4. Mata inte katastroftankarna. Att jag är trött behöver inte betyda att jag är på väg in i väggen. Tvärtom. Nu har jag verktyg att bromsa, och har vett att vila mig i form tills jag kommer på banan igen. Ofta kan det räcka med en god natts sömn, lite lugnande te och några avslappningsövningar, så känns allt bättre igen.
  5. Läs igenom hela krisplanen och agera efter den!

Om inget av krisplanens råd hjälper är det dags att kontakta doktorn.  Jag hoppas att det inte ska behövas för min del. Men så klart finns ju den utvägen också som de andra livlinorna inte visar sig funka.

Hoppas du har nytta av detta! Nu går vi mot en frisk och balanserad vår, eller hur!

Den bästa tiden ligger framför oss – vår och sommar!

Klicka på rubriken till inlägget för att kommentera!

2 svar på ”Jag behöver en krisplan!”

  1. Den här ska jag använda. Många finurliga tips, konkreta saker. Gillart.

    Har varit med och lyssnat på din föreläsning precis, så just nu är det “fullt”. Jag är i det stadiet att jag vill göra allt som nämns och ta alla tips till mig. På en gång och snabbt. Ironiskt.

    Dagboken var mkt handfast och för mig skulle den funka bra. Den ska jag ta till mig och starta upp med. Och andas, vilket jag övar på i pågende rehab där en lektion mellan fysisk träning – är mindfullness. Fejlar i detta ämne (just nu) men ska nog komma in i det.

    Förstår att min resa bara har börjat och ska som ett första steg acceptera att jag inte kan , eller vill – bli som förut. Jag vill tillbaka men på ett nytt och bättre sätt.

    Jag hade gärna gått kursen i januari. Vill suga åt mig allt,lära, komma tillbaka snabbt, inte ha alla orostankar, bli mig själv. Men i skrivandets stund behöver jag nog bara återhämtning, ett lagom tempo och såklart gå klart mina rehab. Just nu är jag dessutom arbetssökande och stressen över ekonomin tar över.

    Vi får se om läget ändras, eller kanske är det bara inställningen till vad som är mest viktigt som behöver förändras.

    Tack!

    1. Hej Ellinor! Vad roligt att du gillar min blogg! Jag kommer att hålla kursen i stresshantering löpande under våren, så om du är för trött just nu kan du anmäla dig senare! Det låter klokt att prioritera att vila i första hand, om du precis blivit utmattad.
      Välkommen hit till My Mindful Living!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *